Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj

Trenčianska župa chce obstarávať kvalitnejšie a čerstvejšie potraviny, s procesmi jej pomôže samotný Úrad pre verejné obstarávanie

O tom, ako zjednodušiť administratívne procesy a zefektívniť proces verejného obstarávania v piatok 16. februára 2018 na Trenčianskom samosprávnom kraji diskutoval župan Jaroslav Baška s predsedom Úradu pre verejné obstarávanie Miroslavom Hlivákom.

Po zmene vo vedení je Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) naklonený priamej výmene skúseností so samosprávami. Získať spätnú väzbu prišli jeho zástupcovia po Banskobystrickom kraji aj na Trenčiansky samosprávny kraj. Aj tu chcel predseda ÚVO Miroslav Hlivák spolu s  podpredsedníčkou ÚVO Dankou Bekeovou a riaditeľom Inštitútu verejného obstarávania Jaroslavom Lexom prostredníctvom priameho kontaktu zistiť, aký dosah a dopady majú v konkrétnej praxi rozhodnutia ÚVO.

Pomôcť chcú príkladmi dobrej praxe

ÚVO chce jednotlivým samosprávam a inštitúciám pomôcť pri realizácii procesov verejného obstarávania príkladmi tzv. dobrej praxe. Teda takými, ktoré sa úspešne osvedčili a v konkrétnych prípadoch môžu slúžiť ako vzorový príklad. „Myslím si, že Slovenská republika ani TSK nie je taký bohatý, aby mohol nakupovať len najlacnejšie veci. Sekundárne politiky Európskej únie nás vedú k tomu, aby sme pri vyhodnocovaní ponúk účastníkov verejného obstarávania zvážili aj iné kritériá, ako len cenu. Tento nový prístup nie je jednoduchý, preto ÚVO prostredníctvom novozaloženého Inštitútu verejného obstarávania chce podať pomocnú ruku a ukázať, ako sa má zelené verejné obstarávanie správne používať. Overeným príkladom dobrej praxe chceme motivovať iné samosprávne kraje či obce, aby sa touto cestou vydali,“ vysvetlil predseda ÚVO Miroslav Hlivák s tým, že tomuto bude prispôsobená aj činnosť samotného úradu. Zároveň županovi poďakoval za otvorenú debatu o praktických aspektoch, s ktorými sa potýka TSK.

Verejné obstarávanie na Úrade TSK prešlo za posledné 4 roky viacerými zmenami. „V roku 2014 sme vytvorili novú smernicu, ktorá je v niektorých prípadoch ešte prísnejšia ako samotný zákon o verejnom obstarávaní. Využívaním elektronického kontraktačného systému sme ušetrili nemalé finančné prostriedky, stransparentnili sme proces verejného obstarávania a zefektívnili nakladanie s finančnými prostriedkami,“ komentoval župan Jaroslav Baška. Rozhovor na Trenčianskej župe neobišiel tému novelizácie internej smernice o verejnom obstarávaní, na ktorej v tomto čase pracuje vytvorená skupina na Trenčianskom samosprávnom kraji. Jej hlavnými piliermi by mal byť priaznivý balans medzi ponúkanou kvalitou a cenou, teda tzv. hodnota za peniaze, zníženie administratívnej záťaže v podobe zeleného verejného obstarávania, ako aj dôraz kladený na využívanie čerstvých a kvalitných potravín. „Ponuku ÚVO na spoluprácu sme využili aj na to, aby sme využili skúsenosti ÚVO pri príprave novej smernice o verejnom obstarávaní. Veríme, že ÚVO nám pomôže tieto tri piliere zapracovať do novej smernice,“ dodal. Vytvorená smernica Trenčianskou župou by zároveň mohla slúžiť ako moderný a funkčný predpis, ktorý by mohol byť vzorom aj pre iné samosprávy. „S ÚVO taktiež spoločne plánujeme vytvoriť a zrealizovať zákazku na obstaranie čerstvých a kvalitných potravín a taktiež zákazku tzv. zeleného verejného obstarávania, ktoré následne poslúžia ako ukážkové verejné obstarávania v daných oblastiach,“ informoval Tomáš Baláž, poverený riadením Odd. právneho, správy majetku a verejného obstarávania Úradu TSK. Rokovania na samosprávnom kraji sa zúčastnil aj jeho riaditeľ Michal Žitňanský, vedúci Kancelárie predsedu TSK Marek Briestenský a kontrolór TSK Richard Horváth.

autor: vr

Fotogaléria

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK