Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj

Takmer 440 modrých autobusov, 3,6 mil. € v cestách a 100 nových strán cyklostratégie. Tak vyzerá doprava v TSK.

Po kraji modrým autobusom

Autobusovú dopravu medzi mestami zabezpečuje TSK prostredníctvom dvoch zmluvných partnerov, a to SAD Trenčín, a. s., a SAD Prievidza a. s. Na krajských cestách môžete stretnúť 166 modrých autobusov prievidzskej SAD-ky a 273 autobusov trenčianskej SAD-ky. Veľká časť z nich je už dnes vybavená  bezplatným pripojením WiFi, klimatizáciou a viacerými bezpečnostnými prvkami. Od júna tohto roku v okresoch Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou na cestách pribudlo 30 nových autobusov prímestskej dopravy, ktoré pomohli aj vďaka investícii z rozpočtu TSK obnoviť a znížiť vekový priemer vozového parku SAD Prievidza, a. s. Priemerný vek vozidlového parku v prímestskej doprave sa odovzdaním nových autobusov za celkový objem investícii takmer 5 mil. eur znížil z 8,38 roka na 6,13 roka. Obnova vozového parku čaká aj  SAD Trenčín, a. s.

Komfort cestujúcich pomáha zvýšiť aj platforma mojbus.sk, ktorá verejnosť prostredníctvom mobilnej aplikácie informuje v reálnom čase o polohe a pohybe konkrétneho autobusu. Aktuálne informácie sú na viacerých miestach v kraji navyše od minulého roka dostupné aj vďaka postupne pribúdajúcim digitálnym informačným tabuliam. V súčasnosti sa jedna exteriérová tabuľa nachádza v priestoroch stanice v Prievidzi, ďalšie dve v interiéri čakárne v Bánovciach nad Bebravou a v Partizánskom, tri sú umiestnené v Dohňanoch, Trenčianskych Tepliciach a v Ilave.

Nultá tarifa aj v Partizánskom

V ústrety cestujúcej verejnosti vyšiel kraj minulý rok aj zavedením nultého tarifného pásma, ktoré umožňuje cestujúcim cestovať lacnejšie pod 2 kilometre. Na základe dopytu cestujúcej verejnosti od 1. júla 2016 TSK pristúpil k zavedeniu nultého pásma aj v meste Partizánske, a to v okrajových častiach mesta, kde nepremáva MHD.

Údržba ciest

V oblasti opráv, správy a údržby ciest je TSK partnerom Správa ciest TSK a jej 10 cestmajsterstiev, prostredníctvom ktorých sa župa stará o bezpečnosť, zjazdnosť a údržbu 1 481 km ciest II. a III. triedy vo vlastníctve kraja a na základe zmluvného vzťahu aj o takmer 290 km ciest I. triedy vo vlastníctve štátu. Tento rok krajská samospráva do opráv ciest plánuje investovať historicky najvyššiu sumu, a to takmer 3,6 milióna eur. Opravy by sa malo dočkať celkovo 17 úsekov ciest s celkovou dĺžkou viac ako 34 km vo všetkých deviatich okresoch. Do konca júla 2016 má byť podpísaná zmluva  s víťazným dodávateľom na všetky úseky ciest. Pozitívom je, že na cestách sa už druhý rok realizujú súvislé opravy a nielen malé opravy výtlkov.

Okrem opráv a údržby ciest patrí ku kompetenciám župy aj kosenie trávy  na krajniciach vrátane výrubu potenciálne nebezpečných drevín. Výrub stromov pri cestách, ktorý sa počas kalendárneho roka 2016 vykonal v každom z deviatich okresov TSK, má v prvom rade chrániť účastníkov cestnej premávky. Stromy pri cestách tvoria často pevné prekážky, bývajú aj dôvodom smrteľných dopravných nehôd a znižujú rozhľadové pole vodičov. Výrub sa vykonáva z ustanovení vyplývajúcich zo zákona o pozemných komunikáciách, známy aj ako cestný zákon. V prevažnej miere sa odstraňujú prestarnuté, suché alebo poškodené stromy, ktoré ohrozujú účastníkov dopravy predovšetkým pri zhoršenom počasí. O upravené a bezpečné okolie komunikácií sa SC TSK stará prostredníctvom približne dvadsiatky mechanizmov a troch nových kosačkových ramien, zakúpených v roku 2015.

Cyklodoprava v kraji dostáva novú tvár

Snahou Trenčianskej župy je byť zelenou. K tomu patrí aj rozvoj cyklistiky, cykloturistiky a najmä cyklodopravy. Preto dnes v priestoroch Úradu TSK debatovala odborná i laická verejnosť  o návrhu stratégie, ktorá má určiť budúcu tvár infraštruktúry v kraji určenej najmä pre cyklistickú verejnosť. Presne 100-stranový dokument s názvom „Stratégia využitia potenciálu Trenčianskeho samosprávneho kraja pre rozvoj cyklistickej infraštruktúry“ odhaľuje súčasný stav a analyzuje východiská a možnosti rozvoja kraja v tejto oblasti. Odporúča možné princípy a varianty vývoja cyklodopravy, analyzuje bezpečnosť, ale aj možnosti financovania konkrétnych plánov a opatrení. Dokument je k dispozícii na webovom sídle TSK, pripomienkovať ho možno do 8. augusta 2016.  

autor: vr
Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK