Preskočiť navigáciu
Trenčiansky samosprávny kraj

Ing. František Zlocha

Ing. František Zlocha

Predseda TSK MUDr. Pavol Sedláček udelil ďakovný list Františkovi Zlochovi, prezidentovi Aeroklubu Prievidza, za rozvoj leteckého športu a tým aj rozvoj cestovného ruchu a zviditeľnenie kraja a Slovenska doma a v zahraničí

František ZlochaVyjadrenie pána Františka Zlochu ku genéze Aeroklubu Prievidza

Ako prezident Aeroklubu Prievidza si vysoko vážim ocenenie, ktoré mi udelil predseda TSK pán Pavol Sedláček, ale považujem ho zároveň za ocenenie Rady klubu a celého kolektívu Aeroklubu letisko Prievidza.

Aeroklub Prievidza bol založený v roku 1950 ako pobočka letiska Partizánske. Aerokluby, ktoré v 50. rokoch vznikali, boli umiestnené na existujúcich vojenských alebo štátnych letiskách, ktoré už boli vybudované. Členovia na týchto letiskách sa mohli venovať len leteckéj činnosti. U nás od samého začiatku si museli všetko od príjazdovej cesty vrátane hangárov budovať členovia sami. Viac sa robilo, ako lietalo. Často sa žartom hovorilo: “Lietanie zdržuje od roboty, a preto sa nelieta”. Mnohé aerokluby na štátnych letiskách živoria, alebo ich zrušili a my máme všetko svoje za čo vďačíme našim členom a našim priaznivcom. Aj keď sme ťažko začínali, chceli sme sa vyrovnať tým lepším. Organizovali sme najprv len krajské súťaže, neskôr národné a až omnoho neskôr medzinárodne. Naša činnosť mala neustále vyššiu a vyššiu úroveň. Už pred revolúciou sme patrili medzi najlepšie aerokluby v Československéj republike. Aeroklub Prievidza v roku 1988 organizoval Zrovnávaciu súťaž socialistických štátov v parašutizme. V roku 1997 sme zorganizovali Majstrovstvá Europy žien v bezmotorovom lietaní. Boli to vlastne Majstrovstvá sveta, lebo také sa ešte neorgonizovali na svetovej úrovni.

Vďaka schopnostiam našich členov vznikol Aerospool s.r.o. Prievidza, v ktorom sa robia generálne opravy a vyrábajú sa bezmotorové a motorové lietadlá Dynamik WT - 9. Je to lietadlo, ktoré vo svojej kategórii nemá momentálne konkurenciu na celom svete. Vyváža sa na všetky kontinenty sveta okrem Antarktídy. Vďaka Dynamiku a GO vetroňov Prievidzu a Slovensko poznajú v celom odbornom leteckom svete.

Aeroklub Prievidza bol prvý v Československu, ktorý sa zaslúžil o to, že už v roku 1971 získal pre letisko štatút Verejné medzinárodné letisko s nepravidelnou dopravou. V súčastnej dobe tento štatút z malých športových letísk si okrem nás udržala len Nitra. V minulosti sme boli radi, keď sa za rok uskutočnila len stovka príletov a odletov. Dnes ich už počítame v tisícoch. Prilietajú k nám obchodníci, leteckí odborníci, ale hlavne turisti. Čím priťahujeme návštevníkov na Slovensko a do nášho regiónu? To je častá otázka. Odpoveď je jednoduchá. V prvom rade obyčajným ľudským prístupom. Našim klientom poskytneme služby a informácie, ktoré sú v našej kompetencii. U nás nič neplatia za pristátie a parkovanie. My z ich príletu nemáme nič, všetko nechajú v ubytovacích a stravovacích zariadeniach v Prievidzi a Bojniciach. My nepotrebujeme raz zarobiť, my chceme, aby nás navštevovali čo najviac. Keby sme vyžadovali platby, možno by k nám viac neprileteli a ostali by v Bratislave, Piešťanoch, Žiline, Sliači, Poprade alebo v Košiciach, tam sa tiež platí. Zatiaľ si nemôžeme dovoliť návštevníkov odradiť. Možno raz v budúcnosti, ak nebudeme mať priestor na parkovanie, začneme aj my účtovať a inkasovať. Náš kolektív by som prirovnal k dobrému divadlu. Na čele je riaditeľ, majú výborných hercov, ale aby predviedli dobré predstavenie, musia mať dobrého režiséra. Obrazne povedané, ja som ten riaditeľ, ale ten náš výborný režisér je Jožko Šnirc, ktorý pre všetky súťaže, ktoré organizujeme, robí riaditeľa organizačného štábu. Vyvrcholením osláv 60. výročia založenia nášho aeroklubu v roku 2010 boli Medzinárodné plachtárske preteky FCC Gliding a 31. Majstrovstvá sveta FAI v bezmotorovom lietaní vetroňov a organizačný výbor mal takmer 80 členov. Celá táto akcia zo strany pretekárov ako i vedenia FAI bola vyhodnotená ako výborná.

Letecká činnosť je špecifická, tu jednotlivec na jednej strane neznamená nič, sám si neotvorí ani hangár, nedá von lietadlo. No na druhej strane, keď sadne do lietadla, je sám a až potom premení svoje vedomosti a praktické skúsenosti do výkonov v športovej alebo profesnej a obchodnej činnosti. Úlohy máme rozdelené, každý robí to, čo je potrebné, ale hlavne čo vie a v tom je náš úspech, jeden druhému sa do kompetencií nemieša. Že to asi dosť dobre robíme, o tom svedčí aj súčasné vyhodnotenie aeroklubov Svetovou leteckou federáciou FAI za rok 2010. Aeroklub Prievidza je v rámci Slovenskej republiky a ČR na prvom mieste, v rámci Europy na 21. mieste a v rámci celého sveta na 31. mieste.

Fotogaléria

Zlocha letisko
Zlocha letisko2
Zlocha letisko3
Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK