Preskočiť navigáciu
Trenčiansky samosprávny kraj

Predné brzdové svetlo budú v kraji testovať modré autobusy, cestárske aj župné autá

Dnešným dňom bol na území Trenčianskeho samosprávneho kraja spustený výskumný projekt zameraný na vplyv predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky. Na cestách tak môžete stretnúť vozidlá so zeleným inovatívnym prvkom, ktorý má prispieť k záchrane ľudských životov, ale aj väčšej predvídateľnosti vodičov.

LEDkový pásik zelenej farby na prednej časti auta sa rozsvieti pri stlačení brzdy. Informáciu o spomaľovaní vozidla tak ihneď dostanú všetci účastníci cestnej premávky. Tento prvok je veľkým prínosom najmä pre chodcov prechádzajúcich cez priechod pre chodcov, cyklistov či autá jazdiace v opačnom jazdnom pruhu. Rovnako zvyšuje aj bezpečnosť vodiča auta s takýmto prvkom, predovšetkým v noci, ale tiež bezpečnosť záchranných zložiek. Trenčianska župa sa do tohto projektu zapojí spolu s mestami Trenčín, Prievidza a Partizánske, v Žilinskom kraji to bude krajské mesto Žilina. Na namontovanie tohto bezpečnostného prvku poskytneme viac ako 100 osobných, úžitkových alebo nákladných automobilov Správy ciest TSK, a na niektorých autách na župe už predné brzdové svetlá dokonca máme. Som rád, že súčasťou tohto projektu budú aj obaja naši zmluvní dopravcovia prímestskej autobusovej dopravy – SAD Trenčín a SAD Prievidza, preto predné brzdové svetlo bude aj na približne 250 autobusoch SAD Trenčín a 150 autobusoch SAD Prievidza,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška.  

Štúdia v reálnej premávke potrvá 9 mesiacov, od 22. septembra 2022 do 22. júna 2023. Zapojených do nej bude až 3 000 vozidiel. Výsledky projektu budú smerovať k umožneniu zavedenia predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska a následne celej EÚ, čo by si však ešte vyžadovalo legislatívne úpravy. „Predné brzdové svetlo je významným prvkom pre zníženie nehodovosti, pre ochranu životov a zdravia ľudí. Budem rád, keď táto praktická prevádzka bude úspešne otestovaná, aby sme mohli ďalej pokračovať v legislatívnej práci na úrovni Európskeho parlamentu a realizovať túto slovenskú inováciu v európskom meradle,“ povedal europoslanec Ivan Štefanec.

Projekt realizuje Žilinská univerzita spolu s Bonnským inštitútom pre právo a dopravnú psychológiu, jeho nositeľom je spoločnosť Lumaco Innovations - majiteľ európskeho patentu na predné brzdové svetlo. Záštitu nad ním prevzalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

autor: lk
Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK