Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj
Otočte mobil pre plnohodnotnú verziu webu

Most v Ilave má svoje digitálne dvojča, monitoring dokáže odhaliť závažné poruchy

Systém monitorovania, ktorý navrhli odborníci zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU) umožní nepretržite sledovať zaťaženie mosta, okamžite vyhodnocovať údaje a včas odhaliť prípadné poškodenia. Monitoring v reálnom čase odborníci zabezpečujú prostredníctvom digitálneho dvojčaťa.

„Cieľom tohto systému je poskytnúť nástroj na zber údajov o prevádzke mosta, a tým aj možnosť včasného varovania, ak sa na moste stane niečo, čo sa vymyká bežnej prevádzke. To platí nielen pre mosty, ktoré sú v zlom technickom stave, ale aj pre nové mosty, čím sa môže výrazne predĺžiť ich životnosť a znížiť náklady na rekonštrukcie,“ vysvetľuje vedúci výskumného tímu Milan Sokol. „So žiadosťou o spoluprácu na tomto projekte oslovila Správu ciest TSK priamo Slovenská technická univerzita. Most ponad Vážsky kanál v Ilave sme na monitorovanie navrhli predovšetkým z dôvodu, že ide o novopostavený most a sledovanie nepredvídateľných zmien, ktoré by na ňom mohli, či už z hľadiska intenzity dopravy, zaťaženia, prípadne otrasov, nastať, nám umožnia zbierať a efektívne vyhodnocovať údaje o prevádzke mosta. A samozrejme včasne reagovať, ak nastanú situácie, kedy sa niečo vymkne bežnej prevádzke,“ povedal riaditeľ Správy ciest TSK Radovan Karkuš.  

Jedinečnosť tohto riešenia spočíva vo vysokej frekvencii zberu dát, nakoľko sa účinky na most zaznamenávajú až 200-krát za sekundu, čo predstavuje takmer 20 miliónov záznamov denne. „Súčasne sa zaznamenávajú aj údaje o prechádzajúcich vozidlách, ich hmotnosti a rýchlosti, vďaka čomu systém dokáže okamžite identifikovať akékoľvek preťaženie mosta,“ povedal hovorca STU Juraj Rybanský. Samotné údaje sú uložené na cloude, vďaka čomu poskytujú aj prehľad o histórii dopravy a životnosti konštrukcie. Systém na moste ponad Vážsky kanál v Ilave bol v testovacej fáze 18 mesiacov a od septembra je v ostrej prevádzke. „Od výsledkov merania si sľubujeme včasné odhalenie závažných porúch vedúcich k zníženiu životnosti mostnej konštrukcie, ale aj predikciu možného opotrebenia jednotlivých častí, a tým aj schopnosť včas zasiahnuť,“ vysvetlil Peter Ševčík, hlavný odborný technický zamestnanec Správy ciest TSK.


Výskum vznikol vďaka podpore Agentúry na podporu výskumu a vývoja a realizuje sa v spolupráci so Správou ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorá je správcom mosta a partnerom projektu.

autor: lk

Fotogaléria

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK