Modernizácia cesty I/9 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota bude ukončená skôr, ako sa predpokladalo. Problematické mosty, ktoré predĺžili jej rekonštrukciu a skomplikovali dopravu, onedlho dokončia.
Pôvodne mali byť práce na rekonštrukcii tohto úseku cesty I. triedy ukončené ešte v roku 2024, no nevyhovujúci stav dvoch mostov ponad Váh a derivačný kanál spôsobil posun termínu na prelom rokov 2026 a 2027. Mosty bolo potrebné zbúrať, preprojektovať a postaviť nanovo. Táto komplikácia mala vplyv nielen na predĺženie lehoty prác, ale aj na cenu. Z pôvodných 14 miliónov na rekonštrukciu cesty sa investícia zvýšila na 40 miliónov eur. „Dnes môžem konštatovať, že do konca roka budú uložené všetky nosníky a zhotoviteľ bude schopný ukončiť celú stavbu do konca júna 2026,“ informoval štátny tajomník rezortu dopravy Igor Choma. „Termín dokončenia sa nám podarilo urýchliť na základe dobrého plánovania,“ vysvetlil Norbert Polievka, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest. „Dodávka a pokládka nosníkov boli rozhodujúce veci na to, aby sme vedeli realizáciu a výstavbu mostov skrátiť,“ doplnil predseda predstavenstva spoločnosti SMS, Róbert Šinály.
Uzavretá časť cesty a následné predlžovanie jej rekonštrukcie má výrazný vplyv aj na dopravu v Trenčíne a okolí. Tá bola presmerovaná na obchádzkové trasy, ktoré vedú prevažne po krajských cestách. „Museli sme zabezpečiť náhradné obchádzkové trasy, po ktorých tranzituje predovšetkým ťažká kamiónová doprava. Tie sa nadmernou záťažou ničia. Keď sa celá cesta spustí, doprava bude určite bezpečnejšia a plynulejšia,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška. Zo skoršieho ukončenia prác sa tešia aj obyvatelia okolitých obcí, ktorým uzávera cesty komplikovala dochádzanie do práce.
Samotná rekonštrukcia tohto úseku cesty so sebou priniesla aj viaceré pozitíva. Na preprojektovaných mostoch boli rozšírené chodníky a pribudla aj cyklotrasa. Na zrekonštruovanom úseku cesty bolo kompletne obnovených šesť križovatiek a sedem mostov (z nich je už 5 hotových), v okolí obytných zón pribudli tiež protihlukové steny. „Pridali sme pripájacie aj odbočovacie pruhy, takže cesta bude komfortná a bezpečná,“ doplnil generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka. Dôležitou časťou celého projektu bola prestavba križovatky cesty I/9 s cestou II/507 pri Trenčianskej Turnej na okružnú križovatku, čím došlo k zvýšeniu priepustnosti a bezpečnosti prejazdu križovatkou. Motoristi by sa tak zrekonštruovaným úsekom cesty mohli previezť s predstihom už v júli budúceho roka.