SK8 s návrhom redukcie počtu samosprávnych krajov nesúhlasí. Slovensko nemá problém s počtom krajov, ale s nedokončenou decentralizáciou verejnej správy. Počet krajov nie je príčinou vysokých verejných výdavkov, často je len zámienkou, ako obísť podstatu problému – a tou je potreba zásadnej, koncepčnej reformy, ktorá prinesie viac kompetencií a rozhodovania bližšie k občanom.
Uvádzané odhady úspor vo výške viac ako 500 miliónov eur sú nerealistické. Značná časť nákladov na výkon verejnej správy by ostala, pretože služby, úrady a zamestnanci by museli fungovať aj naďalej. Skúsenosti z iných krajín ukazujú, že podobné zmeny priniesli len minimálne reálne úspory, zato zhoršili dostupnosť služieb a rozbili funkčné regionálne štruktúry.
V súčasnosti vidíme na Slovensku skôr opačnú tendenciu smerujúcu k centralizmu, ktorý v moderných demokratických krajinách nemá opodstatnenie. Posilňovanie moci centra na úkor územia je v rozpore s princípom subsidiarity, Európskou chartou miestnej samosprávy a osvedčenými európskymi modelmi – silná a zodpovedná samospráva rozhoduje tam, kde ľudia žijú a poznajú svoje potreby.
Územná samospráva nie je len mapa na papieri. Je to systém, ktorý má slúžiť ľuďom tam, kde žijú – v krajoch, mestách a obciach. Pre občana by redukcia krajov znamenala, že rozhodovacie centrá by sa ešte viac vzdialili, stratila by sa možnosť rýchlejšie riešiť problémy priamo v kraji a oslabila by sa regionálna identita. Kvalitný systém sa nebuduje kreslením nových hraníc, ale odstránením duplicít medzi štátom a samosprávou, posilnením finančnej autonómie regiónov a zabezpečením, že rozhodnutia robia priamo volení zástupcovia, nie politicky nominovaní prednostovia okresných úradov, pod ktorých má podľa návrhu prejsť časť kompetencií samosprávnych krajov.
Úspora verejných financií je dôležitá, no nie jediná a hlavná hodnota reformy. Významné úspory by bolo možné dosiahnuť aj zoštíhlením štátneho aparátu – na centrálnej úrovni aj lokálne, zrušením okresných úradov a prerozdelením ich kompetencií na samosprávne celky. Samosprávne kraje pritom dlhodobo patria medzi najefektívnejšie úrovne verejnej správy z pohľadu hospodárenia.
V neposlednom rade je znepokojujúce, ak je takto závažný návrh predstavený bez akejkoľvek diskusie so samosprávnymi krajmi, a to aj napriek existencii viacerých poradných orgánov Vlády SR, ktoré by sa touto témou mali zaoberať, ako napríklad Rada vlády SR pre verejnú správu alebo Splnomocnenec vlády SR pre územnú samosprávu.
SK8 je pripravené rokovať o zmysluplnej reforme verejnej správy, ktorá posilní kompetencie samospráv a odstráni zbytočné duplicity medzi štátom a regiónmi, bez toho, aby sa oslabovala regionálna identita a dostupnosť služieb
Zdroj: Samosprávne kraje Slovenska