Hovorí sa, že človek zabudne, čo počuje, zapamätá si, čo vidí, ale až to, čo sám realizuje, skutočne pochopí. Toto konštatovanie je viac či menej výstižné v mnohých oblastiach ľudskej činnosti, ale málokde ho cítime tak intenzívne, ako v ochrane životného prostredia.
Začiatkom októbra vymenilo 64 žiakov 2. ročníka vyučovanie v školských laviciach za pobyt v teréne, v laboratóriách a pri počítačoch. Rozdelení do pracovných skupiniek, sa postupne vystriedali pri štyroch zamestnaniach:
Najprv si vyskúšali odber rastlín na stanovištiach v rôznych lokalitách mesta. Učili sa všímať si najvýznamnejšie makroskopické znaky, určiť a zatriediť ich. Každá rastlina má iné nároky na svetlo, vlhkosť, teplotu, pH či obsah živín. Pomocou programu Terra Data sa informácie o výskyte rastlín dajú pomerne spoľahlivo premeniť na informácie o kvalite pôdy.
Druhé zamestnanie sa zameralo na monitorovanie kvality vody. Vodné nádrže, rieka a potoky v okolí Novák sú poznamenané rozvojom baníctva, energetiky a priemyslu v regióne. Výskyt bezstavovcov v ich vodách nám môže poskytnúť informáciu o miere znečistenia vody. Kým rôzne druhy hmyzu, ulitníkov červov a ďalších živočíchov viazaných na vodné prostredie si žiaci museli „uloviť" sami, o vyhodnotenie kvality vody sa opäť postaral počítačový program.
Zdá sa, že správne vytriedené odpady budú už v blízkej budúcnosti najbohatšími zdrojmi surovín pre výrobu predmetov každodennej potreby. Praktický nácvik triedenia odpadov, identifikácia jednotlivých druhov plastov a správne „čítanie" recyklačných symbolov boli náplňou ďalšieho zamestnania.
Areál SOŠ Nováky je rozsiahly a prechádzka po ňom dáva tušiť, že jeho údržba je náročná. Jedna vec je kvalitu životného prostredia monitorovať, celkom iná - vysúkať rukávy, vypíliť náletové dreviny, ostrihať živý plot, či vyplieť záhony od buriny, ktorá tohto roku mala pre rast priam ideálne podmienky. Väčšina žiakov ukázala, že si dokáže poradiť aj s touto úlohou a že pojem „tulenie" ruky sa ich netýka. Ich úsilie bolo po týždennom cykle brigád viditeľné a určite prispelo k skrášleniu prostredia, v ktorom všetci trávime pomerne veľkú časť dňa.
Tretí ročník projektu Praktikum mladého environmentalistu môžno preto považovať za úspešný.